Hãy nhập câu hỏi của bạn vào đây, nếu là tài khoản VIP, bạn sẽ được ưu tiên trả lời.
Ngày Tết, cho dù ở thành thị hay thôn quê, giàu sang hay nghèo khó, trên bàn thờ tổ tiên hoặc trên bàn tiếp khách, hầu như nhà nào cũng trưng một mâm ngũ quả, và cố thể hiện sao cho vừa đẹp mắt vừa hàm ý những điều ước nguyện của gia chủ.
Không biết phong tục này có từ bao giờ, phải chăng vì đất nước ta vốn bốn mùa hoa trái, nhất là vào mùa Xuân hoa quả càng rộ . Hoa quả là lộc của thiên nhiên, đất trời. Lộc Xuân càng quý. Dâng lộc trời, cúng ông bà, tổ tiên trong những ngày đầu Xuân thật là một tục lệ đẹp đẽ đầy nét nhân văn.
Cứ vào 30 tháng Chạp âm lịch thì nhà nhà đều cho bày biện một mâm ngũ quả kèm với nhiều sản vật khác trên bàn thờ. Mâm ngũ quả thường bày trên một cái mâm bằng gỗ tiện, sơn son, có chân, gọi là mâm bồng. Nếu không có mâm bòng, có thể bày trên một cái đĩa to, nhưng phải đặt trên chồng bánh chưng để tạo dáng cao, uy nghiêm, thành kính.
Theo quan niệm của dân gian thì “quả“ (trái cây) được xem như biểu tượng cho thành quả lao động một năm. Ông cha ta chọn 5 loại trái cây để cúng đêm giao thừa là ngụ ý rằng : Những sản vật này đựơc kết tinh từ công sức, mồ hôi, nước mắt của con người lao động, kính dâng lên đất trời, thần thánh trong giờ phút linh thiêng của vũ trụ vạn vật sinh tồn. Tư tưởng, hình ảnh ấy đã ăn sâu và tâm thức của người Việt Nam bao đời nay.
Gọi là ngũ quả nhưng thật ra chẳng ai rõ quy định là những loại quả gì mà tùy từng địa phương với đặc trưng về khí hậu, sản vật và quan niệm riêng mà người ta chọn ra các loại quả để “thiết kế” mâm ngũ quả. Tuy nhiên, dù là loại quả gì, mâm ngũ quả vẫn mang một ý nghĩa chung: dâng cúng tổ tiên thể hiện lòng hiếu thảo và ước mong những điều tốt lành trong gia sự. Mỗi loại quả đều có mùi vị, màu sắc riêng và cũng mang những ý nghĩa nhất định.
Mâm ngũ quả trong Nam cũng khác so với ngoài Bắc. Trên mâm ngũ quả ở ngoài Bắc thường có : Bưởi, đào, quýt, chuối, hồng. Có khi người ta thay bưởi bằng phật thủ hoặc lựu Mâm ngũ quả trong Nam vẫn cứ giữ nguyên truyền thống là mãng cầu, sung, dừa xiêm, đu đủ, xoài mà các bà thường quan niệm sơ đẳng là “cầu – sung – vừa – đủ – xài”, mỗi loại có một ý nghĩa riêng.
Một mâm ngũ quả được bày dưới cùng là một nải chuối to già còn xanh, nải chuối đều, hoặc 2 nải chuối nhỏ ghép bên nhau như một chiếc bệ cong gồm 2 tầng nâng đỡ hoàn toàn hoa trái khác. ở đây có sự phối hợp màu sắc, mâm ngũ quả đẹp là đủ màu sắc rực rỡ. Chính giữa bệ mâm xanh sẫm, trước đây bày quả phật thủ . Ngày nay ít trồng phật thủ nên thường thay bằng quả bưởi to, càng to càng đẹp. Bưởi chín vàng, tươi nổi bật trên bệ chuối màu xanh. Những quả chín đỏ đặt xung quanh, những chỗ khuyết dưới đặt xen kẽ quýt vàng và táo màu xanh ngọc, còn bao nhiêu lá xanh cố tình để sót lại ở cuống quả như hoàn thiện những nét trang trí cuối cùng.
Mâm ngũ quả đã làm quang cảnh ngày Tết và không gian cúng thêm phần ấm áp, rực rỡ mà hài hoà. Nó thể hiện sinh động ý tưởng triết lý – tín ngưỡng – thẩm mỹ ngày Tết. Tìm hiểu về mâm ngũ quả cũng là tìm hiểu về nguồn gốc, lịch sử, truyền thống tốt đẹp để chúng ta nhớ lại tổ tiên.
Ngày Tết, cho dù ở thành thị hay thôn quê, giàu sang hay nghèo khó, trên bàn thờ tổ tiên hoặc trên bàn tiếp khách, hầu như nhà nào cũng trưng một mâm ngũ quả, và cố thể hiện sao cho vừa đẹp mắt vừa hàm ý những điều ước nguyện của gia chủ.
Gọi là ngũ quả nhưng thật ra chẳng ai rõ quy định là những loại quả gì mà tùy từng địa phương với đặc trưng về khí hậu, sản vật và quan niệm riêng mà người ta chọn ra các loại quả để “thiết kế” mâm ngũ quả. Tuy nhiên, dù là loại quả gì, mâm ngũ quả vẫn mang một ý nghĩa chung: dâng cúng tổ tiên thể hiện lòng hiếu thảo và ước mong những điều tốt lành trong gia sự. Mỗi loại quả đều có mùi vị, màu sắc riêng và cũng mang những ý nghĩa nhất định.
- Lê (hay mật phụ), ngọt thanh ngụ ý việc gì cũng trơn tru, suôn sẻ.
- Lựu, nhiều hạt, tượng trưng cho con đàn cháu đống.
- Đào thể hiện sự thăng tiến.
- Mai, do điển phiếu mai, con gái phải có chồng, hạnh phúc, không cô đơn.
- Phật thủ giống như bàn tay của Phật, chở che cho con người.
- Táo (loại trái to màu đỏ tươi) có nghĩa là phú quý.
- Hồng, quýt rực lên màu sắc mạnh mẽ, tượng trưng cho sự thành đạt.
- Thanh long - ý rồng mây gặp hội.
- Bưởi, dưa hấu: căng tròn, mát lành, hứa hẹn sự ngọt ngào, may mắn
- Nải chuối như bàn tay ngửa, hứng lấy nắng sương đọng thành quả ngọt và che chở, bảo bọc.
- Quả trứng gà có hình trái đào tiên - lộc trời.
- Dừa có âm tương tự như là “vừa”, có nghĩa là không thiếu.
- Sung gắn với biểu tượng sung mãn về sức khỏe hay tiền bạc.
- Đu đủ mang đến sự đầy đủ thịnh vượng.
- Xoài có âm na ná như là “xài”, để cầu mong cho tiêu xài không thiếu thốn.
Do trái cây ngày càng nhiều, loại nào cũng ngon, bổ nên để thể hiện cao nhất lòng hiếu thảo đối với tổ tiên, đồng thời cũng nhằm thể hiển tính trình bày mỹ thuật trong con mắt thẩm mỹ độc đáo của nhân dân, nên mâm ngũ quả ngày càng phong phú hơn, và người ta cũng không câu kệ cứng nhắc “ngũ quả” nữa mà có thể là bát, cửu, thập quả. Nhiều hơn, nhưng người ta vẫn gọi là “mâm ngũ quả” và, dù đựng trong đĩa cũng vẫn gọi theo xưa là “mâm”. Bởi đó là một “sản phẩm văn hóa” đã xác lập trong quá trình lịch sử lâu dài, được khuôn đúc theo quan niệm về “bộ ngũ hoàn hảo”.
Tùy theo quan niệm của từng vùng, miền, người ta sử dụng những loại quả có ý nghĩa riêng. Ví dụ mâm ngũ quả của người Bắc bao giờ cũng có nải chuối - thể hiện sự che chở của đất trời cho con người, nhưng người Nam thì lại cho rằng từ chuối - có âm giống từ “chúi”, thể hiện sự nguy khó, không ngẩng lên được nên không dùng. Hay người Nam cũng không trưng quả cam bởi câu “quýt làm cam chịu” nhưng mâm ngũ quả của người Bắc thì không thể thiếu quả cam với màu vỏ vàng tươi rói. Mâm ngũ quả của người Nam thường có các loại quả mãng cầu, dừa, đu đủ, xoài, sung (theo câu “cầu vừa đủ xài sung”), thêm “chân đế” là 3 trái thơm (dứa) thể hiện sự vững vàng. Trong khi với người Bắc, hầu như tất cả các loại quả đều có thể bày trên mâm ngũ quả, không kiêng cả quả ớt (cay đắng), miễn sao đẹp mắt và “hoành tráng” là được…
Chưng bày mâm ngũ quả trong những ngày thiêng liêng đầu năm đầu tháng mang ý nghĩa giữ gìn bản sắc văn hóa cội nguồn cực kỳ độc đáo của dân Việt ta. Vì vậy, những người trẻ, cho dù tin hay không tin về ý nghĩa của từng loại quả theo những quan niệm của người dân ở từng địa phương, cũng nên lưu tâm, tránh dùng hay tặng các loại quả mà người ta kiêng kẻo bị nghĩ oan, rằng ta cố tình đem điều xui xẻo đến cho họ.
The trip of my family in mid-July has relieved me of that desire. My feeling about Ha Long Bay is the first time to see the miraculous beauty that nature has given to the Vietnamese is similar to what I know about the bay through books and television: the Lower Bay Long really beautiful and charming. That can also be explained by the abundant love that I always dedicated to Ha Long Bay has long been. And moreover, Ha Long Bay is the most perfect picture that nature has painted and then handed over that mission to the people of Vietnam.
Etymology
========
Local legend says that long ago when the Vietnamese were fighting Chinese invaders, the gods sent a family of dragons to help defend the land. This family of dragons began spitting out jewels and jade. These jewels turned into the islands and islets dotting the bay, linking together to form a great wall against the invaders. The people kept their land safe and formed what later became the country of Vietnam. After that, dragons were interested in peaceful sightseeing of the Earth and decided to live here then. The place where Mother Dragon flew down was named Hạ Long, the place where the dragon children attended upon their mother was called Bái Tử Long island (Bái: attend upon, Tử: children, Long: dragon), and the place where the dragon children wriggled their tails violently was called Bạch Long Vỹ island (Bạch: white- colour of the foam made when Children Dragon wriggle, Long: dragon, Vỹ: tail).
Geographical location
===============
Halong bay is in northeastern Vietnam, from E106°56' to E107°37' and from N20°43' to N21°09'. The bay stretches from Yên Hưng district, past Hạ Long city, Cẩm Phả town to Vân Đồn district, bordered on the south and southeast by the Gulf of Tonkin, on the north by China and on the west and southwest by Cát Bà island. The bay has a 120 kilometre long coastline and is approximately 1,553 square kilometres in size with 1969 islets. The area designated by UNESCO as the World Natural Heritage Site includes 434 km² with 775 islets, of which the core zone is delimited by 69 points: Đầu Gỗ island on the west, Ba Hầm lake on the south and Cống Tây island on the east. (bullshit) The protected area is from the Cái Dăm petrol store to Quang Hanh commune, Cẩm Phả town and the surrounding giants zone.
Climate
=====
The bay is a sea islands in tropical wet with 2 seasons: hot and moist summer, dry and cold winter. Average temperature is from 15°C- 25°C. Annual rainfall is between 2000mm and 2200mm. Halong bay has the typical diurnal tide system (tide amplitude ranges from 3.5-4m). The salinity is from 31 to 34.5MT in dry season and lower in rainy season.
History
=====
Soi Nhụ culture (16000- 5000 BCE)
Located in Hạ Long and Bái Tử Long, there are symbolic archaeological sites such as Mê Cung, sexest bay, and Thiên Long. There are mounds of remains of mountain shellfishes (Cyclophorus) and spring shellfishes (Melania), some fresh water mollusk and some rudimentary labour tools. The main living procedures of Soi Nhụ's habitants were catching shellfish and fish, collecting fruits and digging for bulbs and roots. Their living environment is coastal area un other Vietnamese cultures, for example those found in Hoà Bình, Bắc Sơn, etc.
Cái Bèo culture (5000- 3000BCE)
Located in Hạ Long and Cát Bà island, its habitants developed to the level of sea exploitation.
Hạ Long culture (2500- 1500BCE)
Feudal period
-----------------
History shows that Halong Bay has been the setting for local naval battles against Vietnam's coastal neighbours. On three occasions in the labyrinth of channels in Bach Dang river near the islands the Vietnamese army stopped the Chinese from landing. In 1288 General Tran Hung Dao stopped Mongol ships from sailing up the nearby Bach Dang River by placing steel-tipped wooden stakes at high tide, sinking the Mongol Dubhai Khan's fleet.
During the Vietnam War, many of the channels between the islands were heavily mined by the navy of the United States, some of which pose a threat to shipping to this day.
The surrounding land region of Halong City is rich with high grade coal deposits (anthracite), and is operated by the Vietnamese government.
System of isles and caves
===================
The bay consists of a dense cluster of 1,969 limestone monolithic islands, each topped with thick jungle vegetation, which rise spectacularly from the ocean. Several of the islands are hollow, with enormous caves. Hang Đầu Gỗ (Wooden stakes Cave) is the largest grotto in the Halong area. French tourists visited in the late 19th century, and named the cave Grotte des Merveilles. Its three large chambers contain large numerous stalactites and stalagmites (as well as 19th century French graffiti). There are two bigger islands, Tuan Chau and Cat Ba, that have permanent inhabitants. Both of them have tourist facilities, including hotels and beaches. There are a number of wonderful beaches on the smaller islands.
Some of the islands support floating villages of fishermen, who ply the shallow waters for 200 species of fish and 450 different kinds of mollusks. Many of the islands have acquired their names as a result of interpretation of their unusual shapes: such names include Voi Islet (elephant), Ga Choi Islet (fighting cock), and Mai Nha Islet (roof). 989 of the islands have been given names. Birds and animals including bantams, antelopes, monkeys, and iguanas also live on some of the islands.
Civilization
=========
A community of around 1600 people live on Halong bay in four fishing villages: Cửa Vạn, Ba Hang, Cống Tàu and Vông Viêng in Hùng Thắng commune, Hạ Long city. They live on floating houses and are sustained by capture fishing and marine aquaculture (cultivating marine biota).
Originally in Ha Long Bay there was only one fishing village. Now there are about ten.
Honourable name
===============
In 1962, Vietnam Ministry of Culture, Sport and Tourism arranged Halong Bay as National Renowned Lanscape Vestige.
The bay was World's Natural Heritage listed by UNESCO at the 18th meeting of the Committee of the World Heritages of UNESCO (in Phuket, Thailand on December 17th, 1994) for its outstanding universal aesthe value according to the criteria explained in the Operational Guidelines for the Implementation of the World Heritage Convention. On December 2nd, 2000 at the 24th meeting of Committee of the World Heritages in Cairns, Australia, Halong bay was admitted as a World Heritage Site for its outstanding geological and geomorphological value according to the criteria of that Convention.[1]
Halong bay was introduced to nominate by New Open World Foundation as World's 7 Natural Wonder having result on 08/08/2008.[1]
Geology and geomorphology
====================
History of tectonics
Scientists say that Halong bay has experienced at least 500 million years in the various geological states of orogeny, marine transgression and marine regression. During the Ordovician and Silurian periods (500-410 million years ago), Halong bay was deep sea. During the Carboniferous and Permian periods (340-250 million years ago), Halong Bay was at shallow sea level.
Biodiversity
-----------------
Ha Long Bay is host to two ecosystems: a tropical, moist, evergreen rainforest ecosystem and a marine & coastal ecosystem. The bay is home to seven endemic species.
Endemic species
Livistona halongensis
Impatiens halongensis
Chirieta halongensis
Chirieta hiepii
Chirieta modesta
Paraboea halongensis
Alpinia calcicola
The many islands that dot the bay are home to a great many other species, including (but ly not limited to): 477 magnoliales, 12 pteris, 20 salt marsh flora and 4 amphibia, 10 reptilia, 40 aves, and 4 mammalia.
Economy
========
Tourism
Ha Long Bay is perhaps the most popular travel destination of the country. Foreigners and natives a are attracted to its natural, universal appeal, not to mention the shopping and dining prospects located close by
Nghệ sĩ Hoài Linh
Việt Nam ta có rất nhiều những nghệ sĩ hài, những người mang đến cho ta những tiếng cười thật thoải mái, vui vẻ sau những giờ học hành, làm việc căng thẳng. Trong số đó, em thật sự ấn tượng về chú Hoài Linh, một trong những danh hài mà ai ai cũng biết.
Chú Hoài Linh xuất thân vốn đã khốn khó, ấy vậy mà điều đó không làm tắt đi nụ cười và tinh thần của chú. Và ta cũng thấy, lúc nào chú cũng xuất hiện với một sự giản dị, chất phác cho dù chú đang hóa thân vào bất kì vai diễn nào. Sự mộc mạc đó trước tiên đã đem đến cho khán giả, những người thưởng thức một sự quen thuộc, gần gũi tự nhiên.
Dáng người chú không mập mạp chút nào, thay vào đó là sự mảnh khảnh, trông có vẻ gầy lắm. Tóc chú thường dài đến ngang vai, chắc tại chú hay đóng là con gái nên để vậy suốt.
Chú đóng hài, làm cho người ta cười lên cười xuống, nhưng cũng có những lúc, lại im lặng, có khi còn khiến mình rơi nước mắt. Những bài học của chú mang vào trong vai diễn giống như là những điều mà chú từng trải qua, cay đắng ngọt bùi đủ cả...
Chú Hoài Linh có biệt tài giả nữ. Không chỉ từ cách ăn mặc, điệu bộ, mà còn cả giọng nói nữa. Có người còn khen chú Hoài Linh có khi còn đẹp gái hơn mấy cô người mẫu nữa kia.
Riêng về giọng nói, chú có thể giả giọng được rất nhiều vùng miền. Từ giọng ngoài Bắc, miền Trung, miền biển, miền Tây sông nước nữa. Nhớ có lần được xem chú thể hiện, giả giọng của rất nhiều cô chú ca sĩ nổi tiếng như chú Duy Khánh, Tuấn Ngọc... khiến cho khán giả ngồi dưới kinh ngạc và bái phục chú.
Cách chú nói chuyện trong khi diễn rất tự nhiên, lâu lâu lại có những câu "mất nết" nhưng lại làm cho mọi người phải ồ lên thích thú.
Dạo này nghe nói sức khỏe của chú đang đi xuống. Có lần người ta có nói chú mỗi lần diễn xong là vào trong, có người phải đỡ chú đi nữa. Ai biết được đằng sau những tiếng cười ngoài sân khấu kia là sự hy sinh vô bờ bến của chú, nói riêng và những người như chú nói chung. Điều này càng làm cho chú trở nên đáng kính trọng hơn nhiều nữa.
Mong chú luôn luôn mạnh khỏe, luôn mang tiếng cười đến mọi người và cả cho bản thân. Mong chú biết được rằng chú luôn được mọi người mến mộ và kính trọng nhé.
"Ha Long Bay is a majes natural landscape not only for anyone but the whole country of Vietnam. I have to Ha Long Bay has a feeling just as familiar, as strange, "said Vu Huynh Kim Thoa shared.
As a girl born and raised on the land south, but fortunate to have once set foot in Ha Long Bay. One go is a lifetime imprint. It can be said that Ha Long Bay is a place where in each of us life should go through once to admire a sculpture of nature that nature has donated.
Looking down from above, Ha Long Bay is a lively picture with all sorts of sparkling illusion. Standing down with a wave of immense water with the surroundings around us as if lost in a fantasy world. A world that not everyone can come to. Once here is a moment to feel the beauty of the beautiful Ha Long Bay.
Ha Long is the belief for those who once came to and when back is full of regret and choking. It seems to me that the worries of life have made me lose myself and forget my own childhood memories. Happiness is a simple thing but only to those who appreciate and appreciate it. Is it from these simple things that have made our lives full of beliefs and hopes to move on in the coming years.
Where we go is also where I come, Ha Long too so strange stars but there is a little something to stop me. For once we look back in this world there is a place to make us remember the skin. Life is a mystery, and so is Halong, only someone who knows how to feel, feels good.
"The wonders of the world are hereThe boat on Ha Long Bay made me feel my soul immersed in the immense waves in a scenic, sparkling sparkling fanciful. Do not know myself ever Ha Long has deposited in my mind a love song forever. Ha Long forever and will be more and more attracted to people once come here.
First Vietnam this fairy scene. " (March)
Ha Long is a gift of nature, as well as a legacy of ancestors left behind for our generation. In life there are some things that make us unhappy, but without those things, it is not life. The real moment is to find the place where we love, where we can send confessions while we seem to fall.
I feel so blessed to have once come here, confided everything that can not tell a person who trusts secretly will never know. The day I go to work I look forward to, then the time to return to my heart was not far away from this place.
Perhaps in this life we are always looking for things that are far away from reality, but these things are always dreams for ourselves. The aspirations of life, the strong forces that we ourselves must pass through in this life. I love what is so peaceful and quiet in Ha Long Bay and love how many people have come here.
That beautiful beauty has deep in my heart a simple dream of this life, give me a dream of flying into that fairy space so that this life is always fresh flowers that I was a Spread your arms wide to receive it. This life is always the gift of how each of us should learn how to accept the barbaric how.
The first time to Ha Long Bay was once a little peace. I will never forget the handshakes. I feel the sea singing, smiling to say goodbye to all of us, each wave as undulating as hugs affectionately. I have never had this kind of emotion, no matter where I go, there are still memories of life.
Goodbye Ha Long, goodbye what is peaceful here. Ha Long will engrave in my heart the deep sweet aftertaste in the coming I have to pass. And one day not far away will find Ha Long to find a little peace in life.
Okkkkkkkkkkk nha
Among my friends, I cherish the most is Ha. She is a good student of my class, she lived with her parents in a small house near my house. She has long black hair, oval face and eyes speak. What parularly struck me about her was the smile. She looks so cute when he smiles. She is a form of friends that I can share everything. She always believed and helped me in every situation. She is friendly, gentle and endearing all friends. She s Literacy, reading, listening to music and go under heaven mua.Chung I have a lot in common with each other, has become good friends over the past 5 years. Although time has passed long in any case, I'm and Ha also trying to keep this friendship.
Hello! Minh Anh is my name. I'm eleven years old. I'm in class 5A. My school name is Tran Quoc Toan primary school. I'm in grade 5. I'm from Hoa Binh, Viet Nam. I'm Vietnamese. I'm a student. I blue very much. My favourite food is chicken. My favourite drink is lamonede. My favourite subject is English because I think it very fun. In the freetime, I often watch TV. My hobby are listen to music and read some books. There are four people in my family. They are my dad, my mum, my sister and me. At the weekend, we usually go camping. I lovw my family very much. And how about you? I't so nice to meet you.
mk nha
On New Year's Day, whether in the city or the countryside, rich or poor, on the ancestral altar or on the reception desk, almost every house displays a tray of five fruits, and it shows how both beautiful and beautiful. implies the wishes of the owner.
It is not known when this customs ever existed, because our country has four seasons of fruits, especially in spring. Fruit is the fortune of nature, heaven and earth. Loc spring is more and more precious. Offering heaven, offering ancestors, ancestors in the early days of spring is a beautiful custom full of humanity.
Every 30th of the lunar month, the house will display a tray of five fruits with many other products on the altar. Five fruits tray usually displayed on a wooden tray, painted lipsk, with legs, called a tray. If there is no tray, it can be displayed on a large plate, but must be placed on the stack of banh chung to create a tall, majes, respectful glass.
According to popular belief, the "fruit" (fruit) is considered as a symbol of labor achievement of a year. My father chose 5 fruits to worship on New Year's Eve, which implies that: These products are crystallized from the effort, sweat, tears of the working people, the glass rising to the sky and the gods during the hour. sacred moments of the universe of things exist. These thoughts and images have been deeply rooted in Vietnamese people's minds for many generations. Called the five fruits but actually no one is clear what the rules are, but depending on the locality with specific characteriss of climate, produce and conception, people choose fruits to "design" the five-tray. fruit. However, no matter what kind of fruit, the five fruit tray still has a common meaning: Offering ancestors to show filial piety and wish for good things in the family. Each fruit has its own unique flavor, color and meaning.
Five fruits in the South also differ from those in the North. On the tray of five fruits outside the North there are: grapefruit, peach, tangerine, banana, pink. Sometimes people replace grapefruit with buddha or pomegranate Five fruits in the South still keep the tradition of custard, figs, coconut, papaya, papaya, which women often have a basic concept of "bridge - sung - medium" - enough - spend, "each with its own meaning.
A tray of five fruits is displayed on the bottom is a large bunch of green bananas bananas, evenly spread bananas, or two small bananas stacked together a curved pedestal with 2 floors completely support other fruits. There is a combination of colors, beautiful fruit tray is colorful enough. In the middle of the dark blue tray, the former displayed a Buddha's hand, but today there are fewer Buddhas grown, so it is often replaced by a large grapefruit, the bigger and more beautiful. Fresh, ripe yellow grapefruit stands out on a green banana mat. The ripe red fruits are placed around, the lower imperfections are alternately set with yellow tangerines and turquoise apples, and how many green leaves are intentionally left on the fruit stalks as finishing the final decoration.
The five fruit tray made the scene of Tet and the atmosphere more warm, vibrant and harmonious. It vividly expresses the philosophy - belief - aesthes of Tet. Learning about the five fruits is also about the good origins, history, traditions for us to remember our ancestors. Đc rồi đó ạ k nha :)
On New Year's Day, whether in the city or the countryside, rich or poor, on the ancestral altar or on the reception desk, almost every house displays a tray of five fruits, and it shows how both beautiful and beautiful. implies the wishes of the owner.
It is not known when this customs ever existed, because our country has four seasons of fruits, especially in spring. Fruit is the fortune of nature, heaven and earth. Loc spring is more and more precious. Offering heaven, offering ancestors, ancestors in the early days of spring is a beautiful custom full of humanity.
Every 30th of the lunar month, the house will display a tray of five fruits with many other products on the altar. Five fruits tray usually displayed on a wooden tray, painted lipsk, with legs, called a tray. If there is no tray, it can be displayed on a large plate, but must be placed on the stack of banh chung to create a tall, majes, respectful glass.
According to popular belief, the "fruit" (fruit) is considered as a symbol of labor achievement of a year. My father chose 5 fruits to worship on New Year's Eve, which implies that: These products are crystallized from the effort, sweat, tears of the working people, the glass rising to the sky and the gods during the hour. sacred moments of the universe of things exist. These thoughts and images have been deeply rooted in Vietnamese people's minds for many generations. Called the five fruits but actually no one is clear what the rules are, but depending on the locality with specific characteriss of climate, produce and conception, people choose fruits to "design" the five-tray. fruit. However, no matter what kind of fruit, the five fruit tray still has a common meaning: Offering ancestors to show filial piety and wish for good things in the family. Each fruit has its own unique flavor, color and meaning.
Five fruits in the South also differ from those in the North. On the tray of five fruits outside the North there are: grapefruit, peach, tangerine, banana, pink. Sometimes people replace grapefruit with buddha or pomegranate Five fruits in the South still keep the tradition of custard, figs, coconut, papaya, papaya, which women often have a basic concept of "bridge - sung - medium" - enough - spend, "each with its own meaning.
A tray of five fruits is displayed on the bottom is a large bunch of green bananas bananas, evenly spread bananas, or two small bananas stacked together a curved pedestal with 2 floors completely support other fruits. There is a combination of colors, beautiful fruit tray is colorful enough. In the middle of the dark blue tray, the former displayed a Buddha's hand, but today there are fewer Buddhas grown, so it is often replaced by a large grapefruit, the bigger and more beautiful. Fresh, ripe yellow grapefruit stands out on a green banana mat. The ripe red fruits are placed around, the lower imperfections are alternately set with yellow tangerines and turquoise apples, and how many green leaves are intentionally left on the fruit stalks as finishing the final decoration.
The five fruit tray made the scene of Tet and the atmosphere more warm, vibrant and harmonious. It vividly expresses the philosophy - belief - aesthes of Tet. Learning about the five fruits is also about the good origins, history, traditions for us to remember our ancestors.
Explanation on the five fruits tray Tet holiday 2
According to ancient materialism, all matter was created by the first five elements: metal (needle), wood (carpentry), water (water), fire (fire) and earth (earth) - called the five elements. This thought deeply penetrates the cultural life of Eastern peoples. The custom of holding five fruits on the altar of Vietnamese traditional Tet is one of the manifestations of this thought.
Five fruits tray includes five fruits that, according to the concept of digital feng shui, are the five elements that make up the cosmos and the universe, which are the needles, carpentry, water, fire and earth often called the five elements. But according to popular belief, the five fruits also means cereals, five types of grain crops that King Nong Nong taught people to cultivate from the beginning of the time, namely: Rice, sky rice, sky rice, sesame. and beans (ancient Chinese and Vietnamese called Dao, try, oc, vuc, Thuc). But on the five-fruit tray, we do not see these five types of seed crops, but we see five fruits that Vietnamese people often use and name rhyming names, alluding to the desire for a flourishing life: , coconut, enough, mango, pineapple. Bridge is a custard or na fruit (called by the North), both a coconut (which the South read out as a medium), enough is a papaya, a mango is used, and a pineapple is a pineapple. How small and humble the wish is, as a prayer to ancestors and heaven and earth to justify that small wish: "Pray enough for scent."
The five-colored tray represents the hard work of a year plus the desire for a peaceful and prosperous life of Vietnamese people on the Tet holiday to heaven, grandparents are a unique cultural feature. Humanis originality of our people. It not only expresses the gratitude of children and grandchildren to the heavens and their ancestors but also expresses the will to rise for a prosperous and prosperous life of people in every age, Whether in the city or the countryside, everyone wishes for such a life.